Twój Volvo XC90 zaczął wibrować lub hałasować podczas jazdy?
W większości przypadków winny jest wał napędowy. W wersjach AWD pierwszej generacji uchodzi on za „słaby punkt”: już po przebiegu 120–150 tys. km zużywa się łożysko podporowe lub przeguby CV. W efekcie pojawiają się wibracje, buczenie lub stuki spod podwozia. Jeśli nie usuniesz tych objawów na czas, szybko mogą doprowadzić do poważnych problemów z całą transmisją.

Najczęstsze objawy uszkodzenia wału napędowego Volvo XC90 AWD

  • Wibracje przy prędkości 60–100 km/h, które z czasem się nasilają.
  • Hałas lub „wycie” spod podwozia, szczególnie podczas przyspieszania.
  • Stuki przy ruszaniu lub zmianie biegów.
  • Luz w przegubach lub wyciek smaru z uszkodzonych osłon CV.

Uwaga: ignorowanie tych oznak może doprowadzić do uszkodzenia nie tylko wału, ale także dyferencjału lub skrzyni rozdzielczej.

Dlaczego zużywa się wał napędowy Volvo XC90 AWD

Zużycie łożyska podporowego (CSB):

  • pęknięcie gumowej osłony,
  • głośna praca łożyska,
  • pojawiające się wibracje nadwozia.

Problemy z przegubami CV wału:

  • wybicie kielichów,
  • luz i stukanie,
  • wyciek smaru przez uszkodzone osłony.

Niewyważenie wału:

  • po uderzeniach lub wymianie elementów,
  • utrata ciężarków wyważających,
  • długa eksploatacja bez serwisu.

Cechy konstrukcyjne

  • W większości modeli XC90 zastosowano przeguby CV na obu końcach wału.
  • Przedni przegub CV można naprawić zestawem (Volvo 31216175).
  • Tylny CV oficjalnie często nie jest sprzedawany osobno — stosuje się wał w komplecie (w specjalistycznych warsztatach możliwa regeneracja).
  • W niektórych wersjach Volvo montowano 4-śrubowy krzyżak zamiast tylnego CV.

Rodzaje napraw wału napędowego XC90

Naprawa profilaktyczna:

  • wymiana łożyska podporowego,
  • kontrola i regeneracja przegubów CV (nowe smary, wymiana osłon),
  • wyważenie wału po ingerencji.

Remont kapitalny:

  • pełny demontaż,
  • wymiana CSB i przegubów CV,
  • dynamiczne wyważenie na stanowisku.

Pełna wymiana:
Jeśli uszkodzony jest korpus lub tylny CV w wersji nierozbieralnej, montuje się nowy wał w komplecie lub przerabia się pod rozbieralne elementy.

Jak przebiega naprawa w serwisie

  1. Demontaż wału napędowego.
  2. Diagnostyka — kontrola luzów, stanu CSB i CV, wskazanie źródła wibracji.
  3. Wymiana zużytych części — CSB, CV, osłon i uszczelnień.
  4. Precyzyjne wyważanie na specjalistycznym stanowisku.
  5. Montaż i jazda próbna — sprawdzenie braku hałasów i wibracji.

Dlaczego wyważanie jest kluczowe

Nawet po wymianie CSB czy CV wał może pozostać „krzywy”.
Wyważenie na stanowisku gwarantuje:

  • równomierne obroty bez wibracji,
  • ochronę skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej i dyferencjału przed przeciążeniami,
  • komfort i ciszę podczas jazdy.

Koszt naprawy Volvo XC90 AWD

  • Wymiana łożyska podporowego (CSB) — od 330 zł
  • Naprawa przegubu CV (w zależności od strony) — od 440 zł
  • Kompleksowa naprawa z wyważeniem — od 660–1100 zł
  • Nowy wał w komplecie — od 1650–2750 zł

Dokładna cena zależy od stanu części i typu wału (z CV lub krzyżakiem U-joint).

Profilaktyka i porady

  • Kontroluj stan osłon przegubów CV przy każdym przeglądzie.
  • Nie dopuszczaj do jazdy z wyciekami smaru.
  • Diagnostyka transmisji co 30 000 km.
  • Unikaj gwałtownych startów i poślizgów — przyspieszają zużycie CSB i CV.

Gdzie naprawić wał Volvo XC90

MVK CARDAN — specjalistyczny serwis naprawy i wyważania wałów napędowych.

Nasze atuty:

  • doświadczenie ponad 15 lat,
  • nowoczesne stanowiska wyważające,
  • regenerujemy CSB, CV i krzyżaki U-joint,
  • szybka praca — naprawa zazwyczaj w 1–2 dni,
  • gwarancja na usługi i części.

Korzystając z usług MVK CARDAN, otrzymasz w pełni odnowiony wał napędowy Volvo XC90 — bez wibracji i hałasów, zapewniający komfort i bezpieczeństwo na lata.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego wał napędowy XC90 nazywany jest „słabym punktem”?
Ponieważ żywotność CSB i przedniego CV jest ograniczona — często ulegają awarii po 120–150 tys. km.

Czy łożysko podporowe sprzedaje się osobno?
Oficjalnie nie zawsze, ale dostępne są wysokiej jakości zamienniki.

Czy można wymienić tylny CV osobno?
Najczęściej nie — oficjalnie tylko wał w komplecie. W warsztatach możliwa jest regeneracja i wymiana.

Ile trwa naprawa?
Średnio 1–2 dni, w zależności od dostępności części.

Czy wyważanie po wymianie CSB lub CV jest obowiązkowe?
Tak. Bez wyważenia wibracje pozostaną nawet na nowych częściach.

Czy można zamontować nieoryginalny wał w XC90?
Tak, istnieją zamienniki, ale muszą być prawidłowo wyważone, w przeciwnym razie problemy wrócą.

Czy można jeździć z lekkimi wibracjami?
Nie, ponieważ prowadzi to do szybkiego zużycia transmisji.